15 praktische tips voor het starten met duurzaam inzetbaarheidsbeleid

15 praktische tips voor het starten met duurzaam inzetbaarheidsbeleid

Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid: de toverterm van de afgelopen jaren in het bedrijfsleven. Naast de dagelijkse gang van zaken zou er ook naar de lange termijn gekeken moeten worden. Moeilijk, want je bent waarschijnlijk ook niet dagelijks bezig met je pensioen en de gezonde gang daar naartoe…

Toch kun je met een aantal praktische tips resultaten op lange termijn boeken. In dit artikel geven we je 15 handige, simpele tips die je alvast kunt doorvoeren.

Tip 1: Sitting is killing!
Waarschijnlijk wist je dit al wel, maar steeds meer onderzoeken wijzen erop dat zitten het nieuwe roken is. Wij zijn als mens niet gemaakt om lang te zitten. Sta dus regelmatig op, loop een rondje, maak een lunchwandeling. Wist je dat staand vergaderen er voor zorgt dat je brein ook actief blijft doorwerken?

Tip 2: Orde en netheid
Een opgeruimd bureau en kantoor (of andere werkplek) zorgt voor rust en orde. Je wordt minder snel afgeleid, wat leidt tot betere concentratie en minder stress.

Tip 3: Stairs of hell
Blijkbaar zijn we bang van trappen, want we drommen met zijn allen samen voor de roltrap en lift. Frustrerend! Hekel aan sporten? Ga traplopen! 15 minuten traplopen staat namelijk gelijk aan 30 minuten hardlopen.

Tip 4: Beat your colleague
We houden van competitie. En nee, we gaan niet kijken wie het verste kan rennen of springen. Gebruik een stappenteller en kijk wie de meeste stappen in een dag of week haalt. Deze zijn vaak voor een paar euro te koop. Ook veel smartphones kun je tegenwoordig gebruiken als stappenteller.

Tip 5: Fruit
Hoeveel moeite is het om een gevulde fruitschaal of kist met appels neer te zetten in de personeelsruimte of kantine?

Tip 6: The smell of the frikandel
Trek in iets lekkers? Dat hebben we allemaal wel eens. Het helpt dan niet als er in de kantine een schaal met frikandellen op je staat te wachten. Dat is een beetje hetzelfde principe als met een lege maag boodschappen doen: inladen maar! Meer gezond op de werkvloer? Minder snacks in het aanbod.

Tip 7: Maak water aantrekkelijk
Water drinken in plaats van frisdrank of sap is een kleine stap die tot een groot resultaat leidt. Water populairder maken, kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een waterkoeler op een centrale plek op de werkplek.

Tip 8: Iedereen op de juiste plek
Kijk hoe collega’s met elkaar gedijen. Karakter technisch, maar ook op basis van kennis en kunde. Zijn mensen in het team synergetisch aan elkaar of zijn ze precies hetzelfde en hebben ze last van haantjesgedrag?

Tip 9: Leef buiten het bureau
Stimuleer interactie buiten de werkplek. Niets zo stimulerend als een vrijdagmiddagborrel, een tafelvoetbalspel of een gedekte tafel tijdens de lunch. Moet je die blije gezichtjes van je collega’s eens zien.

Tip 10: Sociaal maatschappelijk betrokken
Laat zien dat er ook andere zaken bestaan dan enkel en alleen geld verdienen. Bedrijven die zich regelmatig inzetten voor het goede doel of helpen op een vrijwilligersdag zoals NLDoet verlichten de werkstress en zorgen daarnaast ook nog eens voor een bijstelling van het imago van het bedrijf.

Tip 11: Reach for the top
Zorg dat je aandacht hebt voor de ambities van je collega’s. Vraag naar wat ze in hun dromen zouden willen bereiken. Reken maar dat je verrassende antwoorden krijgt!

Tip 12: Het goede voorbeeld
Tijd om een spiegel voor te houden. Een goed voorbeeld doet immers goed volgen. Zorg dat je de inspirator van je bedrijf en dat jij het toonbeeld bent van iemand die zich heel bewust is van de invloed van bewust leven.

Tip 13: Tijd is tijd
Thuis werken kan verfrissend zijn, maar maak onderscheid tussen werk en privé.

Tip 14: Groen, moet je doen
Planten houden van mensen, mensen houden van planten. Dit in combinatie met een mooie groene kleur. Onderzoeken wijzen uit dat planten extra zuurstof leveren en zorgen voor meer productiviteit en creativiteit.

Tip 15: Wees open
Denk mee met je collega’s mee over een gezondere werkvloer. Kom met initiatieven die jij en je collega’s zien zitten. Want wellicht komen jullie dan samen verder dan deze 15 tips!